Was ist ein 'makk felső'?

2017. március 20. 13:01 - 323

Genf 2017

   Fun fact: a fondue svájci, nem francia, mint ahogy a filológus intuícióm eddig a fülembe sugdosta. Rooossz intuíció. Micsoda véletlen, épp kapóra jön e reveláció a 87. Genfi Autószalon magasságában, így áttetsző klónjaimmal teljes joggal és tárgyi tévedés nélkül ülhetjük körbe a 106000 m2-es Palexpo-t, hogy hegyes pöckeinkre húzva, meleg nyúlós takonyba mártogatva hozhassunk okoskodó ítéleteket a véletlenszerűen kiválasztott falatokról, amik igazából persze autók. Autók, amik igazából be se férnek az ember szájába, amiket nehéz elrágni, hovatovább sajtba tunkolva sem finomak. Kérem, autókat fondühöz használni hülyeség. Ne használjunk hát autókat fondühöz.
   Mint bűnös kisgyerek a combom oldalát legótraktorral vakarászva bevallom, hogy fizikailag nem voltam ott Genfben. De a Pisti se! (Engem a más gyereke nem érdekel!) Viszont mentségemre szóljon, hogy szigorúan végignéztem legalább 4 órányi anyagot a youtube-on, így bátorkodom magam felhatalmazni a lenti, kusza széljegyzet megírására. Még félig reagens szivacs-polisztirolok szaga, billenőkapcsolók polírozott félgömb-kattanása, tekerők ízeltlábú kerregése... mmm, ezekben a kérdésekben kénytelen vagyok egy-egy halvány fintorra, kendermagos szemöldökök hullámaira támaszkodni, meg a szavakra, nyilván, de azok manapság már csak amolyan volkswagenesen elfogultak, és hazugok. Ilyeténformán tehát az ujjaim között fém villácskát pörgetve elkezdem mormolni az ábécét: 

alpine_sports_car_64.jpg

Alpine A110 - Egyként ujjong az autós közösség, és reméli, hogy ismét trend lesz a fürgeség. Mondjuk, tulajdonképpen már az, és az új Alpine ennek a gyümölcse. Kicsi, borzasztóan könnyű - 1080 kg -, nem 'gyenge', mint a GT86, és főleg nem unalmas a külseje: az a középről induló, hátrafelé lejtés, jajaszívem, aritmiába taszít a látvány. Ebben az 55-60 ezer eurós sávban teljesen vállalható alternatívája lesz a 718-asnak: az A110 a 249 lóerejével cirka 40 lóerővel gyengébb, de sokkal könnyebb a Porsche-nél - alig várom az obligát összehasonlító teszteket, amikben újrajátszhatják az első világháborút.

new_ds7_crossback_07.jpg

DS 7 Crossback - Az az érzésem, hogy a formatervezés végleges szakaszában a tervezőknek kötelezően hátra kellene lökni magukat a gurulós székkel, és a plafont nézve elszívni egy Gauloises-t. Ezek után megnyugodva, fejükben a zen kertet felgereblyézve, kisimult szemekkel stratégiai vonásokat kellene ejteni a radírral: 'te, Jean-Pierre, mi ez a Hulk Hogen-bajusz itt oldalt? Ja, nem tudom, elsőre jó ötletnek tűnt.' Az elöl látható káoszon kívül karaktere igazából nincs, de még azt a monolit hangulatot sem árasztja, mint a Q5, ami ellen egyébként bevetik. Inkább emlékeztet a húspultoknál látható archaikus disznóábrázolásra: ez a karaj, ez itt a tarja, az ott meg a lapocka. Az erre-arra gondolomformán elszórt kristálymintákat leszámítva a belseje viszont abszolút a javára válik, elücsörögnék benne... csak úgy öncélúan az ücsörgés-élményért. Oszt, hogy a dupla-üveg, a kamerás, Active Scan-es futómű, a B.R.M. Cronographes óra hozzáadott érték lesz-e, vagy parasztvakítás, majd a statisztikák, meg a tesztek megmondják. 

ferrari.jpg

Ferrari 812 Superfast - Nekem kicsúszott egy röhögés az orromon. Alexander Supertramp oké, Ferrari Superfast nem oké. Erősségekkel kérkedni nagy múltú autógyártóhoz méltatlan viselkedés. Ami meg a dizájnt illeti... ha ezt egy céhben mesterdarabként prezentálja a dizájner-legény, hát menten visszaültetik a lócára: kedves gyerekem, ez a gyerekszoba falán, WC-ajtón mutatós, de ez itt a Ferrari, az autóinkat mi páratartalom-szabályozós garázsokba szánjuk. Megjegyzendő, hogy az első V12-es Ferrari motor 70. évfordulóját húzták rá az F12 leváltására, így még egyszer megmutathatták, hogy kik tudnak csak igazán szívó V12-est építeni. Becsüljük meg, nem sok ilyen lesz már.

Itt egy vastagabb fonalra felfűzve hadd lóbáljam meg az összes wannabe szuperkocsi konszeptet, amiket manapság csak úgy kiráznak az ingujjukból a gyártók... vagy... tulajdonképpen akárkik: Fittipaldi EF7 Vision Gran Turismo, Pininfarina H600, Vanda Electrics Dendrobium. Jönnek, mennek, tök jó, hogy vannak, tényleg, de a Turbo rágó narkósain kívül senki más nem fog rájuk emlékezni. Már jövőre. Csak azért emelem ezt ki, mert olyan intenzitással ontja magából az ipar ezeket a koncepciókat, hogy akaratlanul is felverik a hátukkal az ingerküszöböt, és én mint egyszeri látványfogyasztó nem tudom eldönteni, hogy ez tényleg jó-e.   

65_hondacivictyper2017.jpg

Honda Civic Type-R - Történt Japánban a kilencvenes években egyszer, hogy egy nagoya-i hamvasztómester a krematórium helyett haza vitte a felesége holttestét, cseppfolyósította, majd benzinnel összekeverve beletöltötte az autójába, és a tengerbe hajtott vele. A sztori azt sugallja, hogy Japán az a hely, ahol érdemes bolondokhoz feleségül menni, hiszen melyik halott ne lenne boldog, ha 316 lovon vinnék a túlvilágon is túlra? Mondjuk egy ilyenben, mint ez a Type-R: turbósított sebességhedonizmus a halál előtt, közben, és után. Legjobb, ha benne hal meg az illető. Élvhajhászás, amit a középső, harmadik kipufogó jelképez: égéstermék nem jön ki rajta, csak hang, amivel a szívómotort gyászolók tömegét próbálják kárpótolni. És szerintem erre való a Type-R, leszarni mindent, csak az utat nem. Pátosz.

range_rover_velar_11.jpg

Land (Range) Rover Velar - Én azt szeretném, hogy egyszer vegyék a bátorságot a Land Rovernél, és terepgumikkal felszerelt autókkal szervezzenek sajtóeseményt igazi - úgy értem, igazi - terepre. Addig ez csak üres fecsegés, kérem, megalapozatlan tollakkal való ékeskedés. Fölösleges azon vitatkozni, hogy van értelme a SUV-oknak, százszor el lett mondva, hogy nincs, de hogy ennek ellenére a terepezésre építik a marketinget (vagy legalábbis belefoglalják), az már aztán mégiscsak világméretű provokáció. Tessék, Velar, mutasd meg azt 65 centis gázlómélységedet. Vicsorogj a 29/23/29 fokos terepszögeiddel az emelkedőkre, ki konyul le, a hegy, vagy a te műanyag pofád. Lássuk, 70000 forintos Nike futócipő leszel-e nagymellényes, sznob dagadékok lábán, vagy ócska Converse-ként foszlasz szét egy átvert, síró fogyókúrázók alatt.

50_mercedesmaybachg650.jpg

Mercedes Maybach G650 Landaulet - Szótagolva és lassan mondjuk, hogy az a piszkos arab anyátok is megércse: szeretnénk az emír-csöcseitekből az összes dirhamot kiszopni! Adunk cserébe emeletes bauhaus hűtőszekrényt, belül szép bőröset. A hasmagassága 450 mm, a tevéitek is nyugodtan elhűsölhetnek alatta, sőt, a 3480 mm-es tengelytáv miatt akár benne is. 622 lóerő, ami tudjuk, hogy nem olyan hú de nagy szám a fújt LandCruiser-ek között, de van abba még tartalék, bátyja, ki tudjátok szedni. Az árról természetesen nem beszélünk, legyen elég annyi, hogy az ülések egyenként többe kerülnek, mint egy átlagos pesti garzon... de hát ugye mit is kezdenének egy tevével a Dessewffy utcában.

95_mercedes_fumanchu.jpg

Mercedes AMG-GT - Elsőre az RX-Vision jutott róla eszembe, de lehet, hogy csak a 'Molten Metal' szín teszi. Mindenesetre értékelem a Mercedesnek az újonnan növesztett bátorságát, ami manapság hiányzik a vetélytársakból. Ez az autó nem az a BMW-féle niche-tömködés eredménye mindenféle piaci kutatás-elemzések vaskos papírhalmazaival, ez csörgő festékszóróval a tárgyalóasztal közepére fújt követelés - "kell egy szégyentelen, döher négyajtós", alá pedig ceruzával halványan, épp csak puskázásként - "mert piszok jól viszik a Panamerát, meg az A7-et". Én azt mondom, csinálják csak meg, fulladjunk bele a választékba, maxoljuk ki a kapitalizmust. Hátulról Fu Manchu? Valaki?

90_vw_arteon_elegance.jpg

Volkswagen Arteon - Kettősség. Mindig próbálkoztak a Passat CC-vel, de valahogy sosem sikerült konfettiben és pezsgőben fürösztő sikereket elérni vele. Passat-nak túl haszontalan, kinyilatkoztatásnak viszont túl Volkswagen. Tulajdonképpen mit is mond a tulajdonosáról? Ömm.. nem tudom? Hogy zavarodott? Hogy még kicsik a gyerekei, és nincs szüksége holmi hátsó fejtérre? Viszont ez sem stimmel így, mert annyira erőltetett volt az az ív, annyira horpasztotta az ember szépérzékét, hogy sírva imádkozott a sima Passat-ért. Ezzel szemben az Arteon-on valahogy működik a tető, sőt még valami lappangó gonoszságot is sikerült megpendíteni vele. A pofája direkt nem úgy néz ki, ahogy várnánk, és fütyül rá, mint, aki óvodában dohányzik - gyertek, dobjatok ki. A tartása pedig tipikusan olyan, mint a vállait felhúzó, támadásra készülő, kötekedő részeg: Mivan, mivan, mivan? Az M4 óta divatos takonymetál, sötét kerék kombináció erre pedig csak ráerősít, és az összkép mer annyira más lenni, hogy értelme legyen.

xc60jin.jpg

Volvo XC60 - Tessék, itt van az ünnepelt véndiák gyermeke, a prosperáló skandináv társadalmak mérnöki lenyomata, akinek a tapsoló tömeg mögött ott fütyül a vörös képű, hunyorgó bácsikája. A dizájn természetesen kívül-belül hibátlan, szolid, csak annyit fűznék hozzá, hogy 2017-ben felejtsük már el a zongoralakkot, jó? Sehova, a központi kijelző köré, ahol ráadásul matatunk is, meg főleg ne. Egyébként ennél ingerszegényebb debütálás talán nem is lehetséges: tudtuk, hogy jó volt, tudtuk, hogy csak még jobb lesz, na bumm. Szerencsére még éppen elég különbséget vertek bele, hogy eltávolítsák az XC90-től, nekem ez volt az egyetlen félelmem. A nagy újdonságok talán azok, amik akkor is megvédenek minket a Kaszástól, ha nem látjuk őket: Bika Segítség, Rájövő Ösvény Csillapítás, Látássérült Pötty Tünet Rendszer, Kormányos Támogatás, Városi Páncélszekrénység Rendszer, Pucolj Övezet. Engem abszolút meggyőzött, ennél autóbb autóra embernek nincs szüksége.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://voroscapa.blog.hu/api/trackback/id/tr8912345409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.03.22. 09:38:50

Ez a poszt annyira szórakoztató, hogy a szokásos kössünk bele minden félmondatba komment helyett gyorsan végigböngésztem a teljes blogot. Megérte, jó mulatság volt.

A Grúz Cube tényleg vicces.
süti beállítások módosítása